Καλό μεσημέρι,
Ψηφίστηκε χθες το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας το οποίο μεταξύ άλλων διατάξεων προβλέπει:
- Την δημιουργία της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων η οποία θα ψηφιοποιήσει όλη την διαδικασία των προγραμματισμών, θα ενημερώνει τους ασθενείς και θα διασυνδέει τα Νοσοκομεία, προκειμένου να λαμβάνονται οι βέλτιστες αποφάσεις.
- Ένα νέο σύστημα δωρεάν αποστολής φαρμάκων υψηλού κόστους, στα σπίτια των χρονίως πασχόντων, το οποίο θα ξεκινήσει από 1 Ιανουαρίου.
- Ηλεκτρονικό Σύστημα παρακολούθησης φαρμάκων, το οποίο θα ενημερώνει και θα προειδοποιεί για τυχόν ελλείψεις.
Σημειωτέον η Ελλάδα είναι η χώρα με τις μικρότερες ελλείψεις φαρμάκων στην Ευρώπη.
Επιπλέον, χάρη στη συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων, αυξήθηκαν κατά 30% οι βάρδιες των πληρωμάτων του ΕΚΑΒ τρεις μήνες μετά την εφαρμογή της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου.
159 στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων σε 57 περιοχές της χώρας συνέδραμαν το έργο του ΕΚΑΒ, εξασφαλίζοντας την πραγματοποίηση 1500 διακομιδών που δεν θα είχαν πραγματοποιηθεί διαφορετικά.
Συνολικά στις περιοχές αυτές έγιναν 5.965 διακομιδές, οι 3.823 από μικτά πληρώματα.
Οι κινήσεις αυτές γίνονται σε συνέχεια σημαντικών παρεμβάσεων που ξεκίνησαν από την προηγούμενη τετραετία, όπως, μεταξύ άλλων,
η αύξηση του προϋπολογισμού του ΕΣΥ από 3,8 δις. Ευρώ το 2019 σε 5,2 δις. Ευρώ το 2023,
η διασφάλιση 1,5 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και η έναρξη ανακαινίσεων 90 νοσοκομείων και 156 Κέντρων Υγείας και όλα αυτά εν μέσω ενός υγειονομικού «πολέμου».
Η υγεία είναι απόλυτη προτεραιότητα και η Κυβέρνηση εφαρμόζει με ταχύτητα και προσήλωση ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στους πολίτες, την ενδυνάμωση των υποδομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την στήριξη του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού.
Ψηφίστηκε από την Βουλή, το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την αναμόρφωση του Συστήματος Διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ένα νομοσχέδιο που μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στη μεγάλη αλλαγή που έχει ανάγκη η αυτοδιοίκηση και, κυρίως, οι πολίτες.
Μπαίνει τέλος στην παρένθεση της απλής αναλογικής που είχε οδηγήσει σε ακυβερνησία την τοπική αυτοδιοίκηση.
Ενισχύεται η δημόσια λογοδοσία στα Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια.
Ενσωματώνονται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι κοινωφελείς επιχειρήσεις και η οικονομική διαχείριση των σχολικών επιτροπών στον πυρήνα των Δήμων.
Καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των ΟΤΑ, με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων.
Είναι μόνο η αρχή, από μία σειρά παρεμβάσεων που δρομολογούμε, ώστε η νέα αυτοδιοικητική περίοδος να αποτελέσει και μια νέα εποχή για την τοπική διακυβέρνηση.
Συνεχίζονται οι καταβολές της πρώτης αρωγής προς τους πληγέντες από τα πλημμυρικά φαινόμενα στην Θεσσαλία. Την Τρίτη 3 Οκτωβρίου πιστώθηκαν επιπλέον 2,6 περίπου εκατομμύρια ευρώ, ενώ αθροιστικά έχουν καταβληθεί 39,3 εκατομμύρια ευρώ σε σχεδόν 7.300 δικαιούχους στην Θεσσαλία και σε περιοχές της Στερεάς Ελλάδας.
Σε συνέχεια των αυτοψιών που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα οι οποίες ξεπερνούν τις 22.000 σε περισσότερες από 250 κοινότητες σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, ενεργοποιείται το σχήμα της Στεγαστικής Συνδρομής, ύψους 116 εκ. ευρώ.
Το σχήμα περιλαμβάνει την ενίσχυση για την αποκατάσταση των κατοικιών και των λοιπών κτιριακών εγκαταστάσεων, όπου το 80% της επισκευής ή αποκατάστασης του κτιρίου καλύπτεται από δωρεάν κρατική αρωγή και το 20% από άτοκο δάνειο με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Με σεβασμό απέναντι στους ανθρώπους που έχασαν τις περιουσίες τους έχουμε δεσμευθεί και θα παραμείνουμε στο πλευρό τους, ώστε, όπως έχει πει και ο Πρωθυπουργός, «ό,τι χάσαμε να το χτίσουμε μαζί».
Πραγματοποιήθηκε χθες η τελετή καθέλκυσης της φρεγάτας «Κίμων» στις εγκαταστάσεις της Naval Group στην Λοριάν της Γαλλίας, παρουσία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια.
Το εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας προχωράει, πάντοτε με σεβασμό προς τους Έλληνες φορολογούμενους. Η Ελλάδα αποκτά τα πιο σύγχρονα σκάφη, τα πιο αποτελεσματικά μαχητικά και τον πιο κατάλληλο εξοπλισμό, τις καινούργιες φρεγάτες και κορβέτες, τα ελικόπτερα Romeo, τα Rafale και τα F16 Viper.
Η χώρα μας σήμερα είναι ισχυρότερη από ποτέ αμυντικά, γεωστρατηγικά και διπλωματικά.
Kαι θέλω να το ξεκαθαρίσω για μια ακόμα φορά και από αυτό εδώ το βήμα ότι δεν υπάρχει ούτε έχει υπάρξει απολύτως καμία αλλαγή στρατηγικής σε σχέση με την κατανομή δυνάμεων και την αμυντική θωράκιση της χώρας.
Ανακοινώθηκε από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρη Αυγενάκη ότι από την 1η Νοεμβρίου μειώνεται ο ΦΠΑ από 24% σε 13% για την απόκτηση των αγροτικών μηχανημάτων.
Ένα πάγιο αίτημα των αγροτών γίνεται πράξη και έρχεται σε μια περίοδο που ο αγροτικός κόσμος το έχει περισσότερο ανάγκη -και κυρίως εκείνοι που επλήγησαν από τις πρωτοφανείς φυσικές καταστροφές.
Η παρέμβαση αυτή αποτελεί ένα ακόμα εργαλείο για την τόνωση της αγροτικής παραγωγής, αλλά και την ταχύτερη ανάκαμψη των παραγωγών στη Θεσσαλία.
Μια ακόμα σημαντική παρέμβαση είναι η ένταξη της παροχής υπηρεσιών για την υπέρβαση ή απομάκρυνση αρχιτεκτονικών εμποδίων που περιορίζουν την κινητικότητα Ατόμων με Αναπηρία σε κτίρια, δημόσια ή ιδιωτικά που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ του 4%.
Η ισότητα της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρίες και η διευκόλυνση της ανεμπόδιστης κινητικότητάς τους παντού, είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης.
Και γι’ αυτό η Κυβέρνηση παρέχει αυτή τη δυνατότητα, ώστε οι εργασίες για την απομάκρυνση εμποδίων να ολοκληρωθούν με ταχύτητα στα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον.
Ο Πρωθυπουργός μετέβη σήμερα στη Γρανάδα όπου πραγματοποιείται η Τρίτη Σύνοδος της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας, με τη συμμετοχή 47 αρχηγών ευρωπαϊκών κρατών και κυβερνήσεων.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σήμερα θα συμπροεδρεύσει με τον Πρόεδρο της Ελβετίας σε πάνελ για την πολυμέρεια υπό το πρίσμα θεμάτων ασφαλείας και γεωστρατηγικής. Στο ίδιο πάνελ θα συμμετέχουν ο Ύπατος Εκπρόσωπος της Ε.Ε. για την Εξωτερική Πολιτική Ζοζέπ Μπορέλ, και, μεταξύ άλλων, οι ηγέτες της Φινλανδίας, της Λιθουανίας, του Λουξεμβούργου, της Ιρλανδίας, της Κύπρου και της Γεωργίας.
Αύριο, Παρασκευή 6 Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει στο άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που αναμένεται να εστιάσει στο μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την στρατηγική ατζέντα, την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστικότητα της και τις προτεραιότητες για το επόμενο διάστημα, ενώ συζήτηση θα γίνει και για τη Μετανάστευση.
Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση περί διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ελλάδα είναι υπέρ της διεύρυνσης ως επένδυση στο μέλλον: ωστόσο, πάγια ελληνική θέση είναι ότι η διαδικασία ένταξης στην Ε.Ε., είναι μια διαδικασία που βασίζεται σε μεταρρυθμίσεις και στις ίδιες τις επιδόσεις των υποψηφίων χωρών.
Προέχει, ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση να συζητήσει για το Μεταναστευτικό, και την κλιματική αλλαγή, δύο κρίσεις, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου.
Σε ό,τι αφορά την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, πρόκειται για θέματα που πρέπει να ενταχθούν στη συζήτηση για την αναθεώρηση του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου και στη νέα αρχιτεκτονική που σχεδιάζεται τώρα.
Και τα δύο αυτά ζητήματα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε θίξει ως άμεσης προτεραιότητας στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής στη Μάλτα, αλλά και στην ομιλία του στην Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Π. ΜΙΧΟΣ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε. Η φιλοκυβερνητική «Yeni Safak» ανέφερε ότι η Ελλάδα σταμάτησε να εξοπλίζει νησιά, νησίδες και βράχους, τα οποία έχουν, σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα, ακαθόριστο καθεστώς. Η απάντησή σας χτες ήταν σαφής, την επαναλάβατε και σήμερα. Το ερώτημα είναι το εξής: Μια από τις δύο πλευρές πρέπει να λέει ψέματα. Είτε η τουρκική, είτε η ελληνική. Εμείς, φυσικά, πιστεύουμε τη δική μας χώρα. Απλά, θέλω να πω: Αυτό το γαϊτανάκι πού μπορεί να καταλήξει; Έχει ζητήσει η Τουρκία αποστρατικοποίηση των νησιών; Συνήθως η αποστρατικοποίηση είναι είτε μετά από μία ειρήνη, συμφωνία ειρήνης, είτε μετά από έναν πόλεμο, πόλεμο που έχει χάσει κάποιος. Τι ακριβώς γίνεται; Μήπως η τουρκική πλευρά μεταδίδει πράγματα που δεν ισχύουν από τις διμερείς μας συναντήσεις, για να δημιουργήσει ένα κλίμα και αυτό είναι καλόπιστο; Θα ήθελα λίγο να μου το διασαφηνίσετε, γιατί έχει δημιουργήσει εντυπώσεις και ερωτήματα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, επαναλαμβάνω αυτό το οποίο είπα και χτες, είπα και σήμερα πριν από λίγα λεπτά στην αρχική μου τοποθέτηση, ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια συζήτηση. Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στρατηγικής, ούτε πρόκειται να αλλάξει καμία στρατηγική για την αμυντική πολιτική της χώρας. Αυτό είναι δεδομένο και, μάλιστα, το είπε και ο Υπουργός Άμυνας, ο κ. Δένδιας χτες, κατά την καθέλκυση της φρεγάτας, με τον πιο ρητό και κατηγορηματικό τρόπο, επαναλαμβάνοντας μία θέση πάγια ελληνική θέση. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι δεν τίθεται καν σε κάποια συζήτηση, σε κανένα επίπεδο, πολλώ δε μάλλον σε ανώτατο επίπεδο, κανένα ζήτημα κυριαρχίας και κανένα τέτοιο ζήτημα από την ελληνική πλευρά. Άρα, δεν υπάρχει κανένα ζήτημα καν συζήτησης. Ως προς τη γενικότερη ερώτηση που μου κάνατε, επαναλαμβάνουμε αυτό που έχουμε πει. Εμείς έχουμε εισέλθει εδώ και κάποιους μήνες σε μία φάση διαλόγου με ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Δεν παρεκκλίνουμε από αυτό το πλαίσιο το οποίο έχει τεθεί. Και χωρίς καμία, ούτε διάθεση, ούτε καν υποψία, ούτε καν οποιαδήποτε συζήτηση περί του να μπει στο τραπέζι οποιοδήποτε από αυτά τα θέματα, πέραν όσων έχουν συμφωνηθεί να συζητηθούν, συνεχίζουμε και παρακολουθούμε τις εξελίξεις μέρα – μέρα.
Π. ΜΙΧΟΣ: Αν μου επιτρέπεται, ένα follow up επ’ αυτού. Ο κ. Δένδιας είπε ότι ό,τι απειλείται δεν αποστρατικοποιείται. Το έλεγε και ο κ. Παναγιωτόπουλος, ως Υπουργός, αυτό. Αυτό μήπως έχει μία διττή ανάγνωση; Θεωρητικά, τώρα, είμαστε σε φάση νηνεμίας. Θα μπορούσαν οι γείτονες να επικαλεστούν: Τώρα, δεν σας απειλούμε, άρα…; Θέλω να πω μήπως… (δεν ακούγεται), δεν αποστρατικοποιείται ποτέ τίποτα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι σαφής η ελληνική θέση, δεν υπάρχει καμία τέτοια συζήτηση από την ελληνική πλευρά, ούτε καν πρόκειται να γίνει καμία τέτοια συζήτηση.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να συνεχίσω την ερώτηση του συναδέλφου και να αναφερθώ σε δύο δεδομένα. Η Ελλάδα απέστειλε στην Ουκρανία τα BMP1, τα ανατολικογερμανικής κατασκευής, σοβιετικής -τέλος πάντων- προέλευσης άρματα που υπήρχαν στα νησιά, με τη συμφωνία να αντικατασταθούν αυτά με τα Marder, τα γερμανικά. Ο Πρωθυπουργός είπε ότι τα Marder θα ενισχύσουν την άμυνα στον Έβρο. Η αντικατάσταση των αρμάτων που δώσαμε στην Ουκρανία έχει προχωρήσει; Υπάρχει κάτι άλλο το οποίο καλύπτει το όποιο κενό δημιουργήθηκε; Και η ερώτησή μου, να το τονίσω, γίνεται στο πλαίσιο του να μην αποκαλύψουμε και κάποια αμυντικά σχέδια…
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω δώσατε εν μέρει την απάντηση στην ερώτηση που κάνατε. Εγώ, γενικά, αυτό που μπορώ να πω κι αυτό προκύπτει από δεδομένα, πέρα από το σεβασμό προς τους Έλληνες φορολογούμενους, η Ελλάδα είναι πιο ισχυρή αμυντικά, εξοπλιστικά, γεωπολιτικά από ποτέ. Αυτό προκύπτει από τις συμφωνίες, οι οποίες, όχι απλώς έχουν υπογραφεί κι έχουν ψηφιστεί, αλλά υλοποιούνται κιόλας. Μία τέτοια ημέρα υλοποίησης ήταν και η χτεσινή. Από εκεί και πέρα, προφανώς, δεν θα μπορούσα, ούτε θα έπρεπε να μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες που αφορούν τον αμυντικό εξοπλισμό της χώρας.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Καλησπέρα. Θα ήθελα να σας ρωτήσω για τη δήλωση του κ. Γεωργιάδη ότι αναδρομικά, για τους δικαστές, δεν δίνω σε κανέναν. Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης για αυτά τα αναδρομικά των δικαστών; Και, επίσης, υπάρχει και μία αντίδραση από την Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, που λέει ότι αυτό δείχνει μη σεβασμό στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, δεν τίθεται ζήτημα μη σεβασμού συνολικά στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Είναι μια απόφαση της Δικαιοσύνης. Αφορά, από όσο γνωρίζω, τρεις προσφεύγοντες και μόνο αυτούς. Άρα, δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα επέκτασης ή ευρύτερης δημοσιονομικής ανησυχίας. Δεν τίθεται κάποιο τέτοιο θέμα. Κι ως προς το σκέλος, αυτό που είπε ο Υπουργός για τους βουλευτές, έχει ψηφιστεί σχετικά να μην γίνει σχετική διεκδίκηση από αυτούς, σεβόμενοι τα προβλήματα, τα οποία κλήθηκε και η ελληνική κοινωνία να πληρώσει λόγω των πολυετών κρίσεων -ως προς το σκέλος αυτό. Τώρα, γενικά, αυτό το σχόλιο που θέλω να κάνω είναι ότι για την Κυβέρνηση δεν υπάρχουν συνταξιούχοι δύο και τριών κατηγοριών και δεν θα έπρεπε να υπάρχουν.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως γράφει και το NEWS 24/7 εκτός από το Ψυχιατρικό του Αγία Όλγα, εικόνες ντροπής έχουμε και σε πολλά ακόμη νοσοκομεία. Στο Ψυχιατρικό νοσοκομείο της Μυτιλήνης τα τελευταία επτά χρόνια, στο Γενικό Κρατικό Νίκαιας έκλεισε θάλαμος της Παθολογικής επειδή γέμισε σφήκες, στο νοσοκομείο Κιλκίς, στο Άγιος Δημήτριος της Θεσσαλονίκης υπάρχει αμίαντος στην οροφή και στο νοσοκομείο Βόλου μπάζουν τα ταβάνια και τα παράθυρα. Θα κάνει κάτι η Κυβέρνηση γι’ αυτά τα σοβαρά προβλήματα; Θα ενισχύσετε τη δημόσια υγεία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μου δίνετε μια ευκαιρία να σας πω, να επαναλάβω βασικά και να υπενθυμίσω και κάποιες πρωτοβουλίες, γιατί το να λέμε κάτι από μόνο του δεν έχει καμία αξία. Ίσα-ίσα προκαλεί και τους ανθρώπους οι οποίοι μας ακούνε αν δεν συνοδεύονται τα λόγια μας από συγκεκριμένες πράξεις και αναφορές. Μια προσπάθεια η οποία γίνεται για την δημόσια υγεία, η οποία η αλήθεια είναι ότι γι’ αυτό και ετέθη, έτσι, προεκλογικά μετά την πρώτη τετραετία – είναι η πρώτη προτεραιότητα της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού. Και για να τεθεί ως πρώτη προτεραιότητα προεκλογικά σημαίνει ότι υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα, ακόμα, τα οποία πρέπει να λυθούν και πάρα πολλές ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν. Αλλά η προσπάθεια δεν ξεκινάει τώρα. Η προσπάθεια ξεκίνησε αμέσως μετά τις εκλογές του 2019 σ’ ένα λαβωμένο Εθνικό Σύστημα Υγείας από μια πολυετή οικονομική κρίση, που ήρθε να το βρει η μεγαλύτερη υγειονομική κρίση που έχουμε συναντήσει ποτέ. Η πανδημία. Και έπρεπε, λοιπόν, η τότε, η πρώτη πολιτική ηγεσία του Βασίλη Κικίλια και του Βασίλη Κοντοζαμάνη να κάνει ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν, κυρίως με την προσπάθεια των ανθρώπων που ήταν στην πρώτη γραμμή, των γιατρών, των νοσηλευτών, όλων των εργαζομένων στα νοσοκομεία, στα Κέντρα Υγείας ούτως ώστε να κρατηθεί όρθιο το ΕΣΥ, να διπλασιαστούν οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, να φτάσουμε στο σημείο να διοργανώσει το Κράτος, να οργανώσει το Κράτος με την πολύτιμη συνδρομή πολλών άλλων – συμπεριλαμβανομένων και των Ενόπλων Δυνάμεων – ένα πρότυπο σύστημα εμβολιασμού, να κρατηθούμε όρθιοι, να αντέξουμε.
Στη συνέχεια και με την επόμενη πολιτική ηγεσία του Θάνου Πλεύρη και της Μίνας Γκάγκα έγιναν πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες. Για παράδειγμα φτάσαμε από τα 3,8 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό στα 5,2 δισ., 1,5 δισ. εξασφαλίστηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης για να ανακαινιστούν, να κατασκευαστούν επιμέρους κλινικές, να αλλάξει η εικόνα 90 νοσοκομείων και 156 Κέντρων Υγείας. Γιατί, ναι, υπάρχουν πάρα πολλές εικόνες σε επιμέρους κλινικές, σε επιμέρους νοσοκομεία οι οποίες δεν αρμόζουν στο χρόνο που ζούμε και στην προσπάθεια, που συνολικά κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση για να αναβαθμίσει το Κράτος. Να θυμίσουμε ότι την προηγούμενη τετραετία ξεκίνησε το πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων «Φώφη Γεννηματά». Είχαμε μια σαφέστατη ενίσχυση με πράξεις στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, τον προσωπικό γιατρό, τις προληπτικές εξετάσεις, όλα όσα ξεκίνησαν μέσα σε πολύ δύσκολα χρόνια. Γι’ αυτό και παρά όσα έγιναν και όσα ξεκίνησαν να γίνονται είπαμε στο πρόγραμμά μας ότι είναι πρώτη προτεραιότητα η Υγεία. Και μέσα σε λίγο παραπάνω από τρεις μήνες έχουμε δει, ήδη, να υλοποιούνται τα πρώτα μέτρα για το ΕΚΑΒ με μόνιμες προσλήψεις. Αλλά και με τις έκτακτες κινήσεις που έγιναν για τα μεικτά πληρώματα, τα οποία – όπως είπα και στην αρχική μου εισήγηση – οδήγησαν στο να μπορούν να γίνουν, για παράδειγμα, 1.500 διακομιδές που δεν θα είχαν γίνει υπό κανονικές συνθήκες. Έχουμε την δρομολόγηση 17 εξιδεικευμένων κέντρων αντιμετώπισης εγκεφαλικών, αγγειακών επεισοδίων. Έχουμε την πολύ σημαντική πρωτοβουλία για την ενιαία λίστα χειρουργείων, μια παθογένεια πολλών ετών, ίσως και δεκαετιών στη χώρα μας. Την ενιαία λίστα φαρμάκων. Έχουμε την ευτυχή συγκυρία σε ένα παγκόσμιο πρόβλημα και κυρίως ευρωπαϊκό πρόβλημα ελλείψεων φαρμάκων, ίσως να έχουμε το μικρότερο πρόβλημα στην Ευρώπη, λόγω του ότι έχουμε ισχυρές φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες παράγουν φάρμακα. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας κατάφερε μέσα από τη διαπραγμάτευση που έκανε να εξασφαλίσει 450 εκ. -τουλάχιστον – ετησίως από τη φαρμακευτική δαπάνη, οι οποίες πήγαν σε άλλες πολύ σημαντικές ανάγκες των ασθενών.
Όλες αυτές είναι κινήσεις οι οποίες έγιναν και κινήσεις οι οποίες γίνονται μέσα σ’ αυτούς τους μήνες. Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, όλες οι πρωτοβουλίες που σας είπα, οι προσλήψεις οι οποίες δρομολογούνται και ένιωθα την ανάγκη να τα επαναλάβω, γιατί θεωρώ ότι είναι ιερή η προσπάθεια που κάνουμε όλοι και κυρίως αυτοί που είναι στην πρώτη γραμμή για την Υγεία. Και είναι μια εθνική προσπάθεια, η οποία θα συνεχιστεί για να βλέπουμε όσο το δυνατόν λιγότερες τέτοιες εικόνες στα νοσοκομεία και να έχουμε όσο τον δυνατόν περισσότερες θετικές ειδήσεις για την Υγεία. Δεν πρέπει να παίζουμε, λοιπόν, με την Υγεία. Δεν πρέπει να υπάρχει καμία καθυστέρηση. Θα συνεχίσουμε να υλοποιούμε το πρόγραμμα μας και θα συνεχίσουμε βδομάδα-βδομάδα, μήνα-μήνα να παρουσιάζουμε συγκεκριμένα και μετρήσιμα αποτελέσματα.
ΕΛ. ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΥ: Η νομοθετική ρύθμιση της Κυβέρνηση για αποκλεισμό του πρώην βουλευτή και καταδικασθέντα για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση απέτυχε να εφαρμοστεί τώρα, για τις δημοτικές εκλογές. Σας ανησυχεί, ανησυχεί την Κυβέρνηση η υποψηφιότητά του στον μεγαλύτερο Δήμο της χώρας και η στήριξή του από ένα μέρος της ακροδεξιάς;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς να πούμε δεν υπήρξε κάποια νομοθετική ρύθμιση για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Η νομοθετική ρύθμιση, που ψήφισε η Κυβέρνηση για τις βουλευτικές εκλογές εφαρμόστηκε από τον Άρειο Πάγο, όταν εκλήθη ο Άρειος Πάγος, ως εκ του νόμου έχει υποχρέωση, να κρίνει τις υποψηφιότητες συμμετοχής ή μη στις βουλευτικές εκλογές. Ως προς τις αυτοδιοικητικές εκλογές έχουμε απαντήσει ότι υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο το οποίο προστατεύει και τους Δήμους και τις Περιφέρειες και περιπτώσεις όπως αυτή που αναφέρατε να τίθενται αυτοδικαίως σε αργία, ούτως ώστε να προστατεύεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση από ανθρώπους οι οποίοι έχουν καταδικαστεί έστω και σε πρώτο βαθμό για τέτοια αδικήματα. Άρα, ως προς το θέμα της λειτουργίας των ΟΤΑ δεν έχουμε τέτοια ανησυχία. Ως προς το πολιτικό σκέλος, νομίζω ότι είμαστε και αισιόδοξοι με βάση και τα δείγματα τα οποία έχουμε από μετρήσεις – η κάλπη όμως θα δείξει – ότι οι πολίτες, η κοινωνία θα κάνουν τις επιλογές εκείνες που θα ρίξουν όλα και πιο χαμηλά πολιτικά, ανθρώπους οι οποίοι πρεσβεύουν αυτές τις ιδέες. Γιατί, ξέρετε, οι ιδέες αυτές, οι οποίες είναι οι πιο αποκρουστικές ιδέες που υπάρχουν, αντιμετωπίζονται πολιτικά. Αντιμετωπίζονται στην κάλπη, αντιμετωπίζονται στην κοινωνία, αντιμετωπίζονται με επιχειρήματα και με πολιτική απομόνωση μετά την επιλογή των πολιτών. Την ψηφοφορία, δηλαδή, τις εκλογές. Οι παράνομες πράξεις, οι εγκληματικές ενέργειες αντιμετωπίζονται από τη Δικαιοσύνη.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μαζί με την άντληση υδάτων στο Στεφανοβίκειο, έρχονται στην επιφάνεια πληροφορίες που μιλούν από υψηλό κόστος ζημιών εκεί στη βάση μέχρι και για λουκέτο της βάσης, του στρατοπέδου. Επιμένει η Κυβέρνηση ότι όλα είναι καλώς καμωμένα στο Στεφανοβίκειο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία ενημέρωση και καμία πληροφορία από το αρμόδιο Υπουργείο για διακινδύνευση του στρατοπέδου ή μη λειτουργικότητά του, είτε τον εξοπλισμό του στρατοπέδου. Αυτό είναι σημαντικό να καταστεί σαφές. Και δεν θα υπήρχε και καμία περίπτωση να συνέβαινε κάτι και να το έκρυβαν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Οπότε, το διαψεύδω. Δεν υπάρχει τέτοια ούτε ενημέρωση ούτε πληροφόρηση.
Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή και το πρόσφατο νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, χθες η κυρία Φωτίου – με αφορμή αυτό το νομοσχέδιο – έκανε λόγο για ένα πραξικοπηματικό νομοσχέδιο που καταργεί, μεταξύ άλλων, 500 Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου για βρεφονηπιακούς σταθμούς, ΚΑΠΗ, ΚΔΑΠ, ΚΗΦΗ. Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είχαμε καιρό να ακούσουμε τη λέξη «πραξικόπημα» από την Αντιπολίτευση. Νομίζω πέρασε σχεδόν μία εβδομάδα. Μπορεί να μην πέρασε μία εβδομάδα. Η κυρία Φωτίου, δύο είναι τα ενδεχόμενα, είτε δεν διάβασε καλά το νομοσχέδιο είτε συνειδητά ψεύδεται. Και ο πρότερος βίος του κόμματος αυτού και των στελεχών του, μάλλον μας κάνουν να πιστεύουμε το δεύτερο. Τέλος πάντων, ό,τι και να συμβαίνει, είτε ψεύδεται ενσυνείδητα είτε δεν διάβασε το νομοσχέδιο, να πούμε στην κυρία Φωτίου -κυρίως για να μην υπάρχει ανησυχία στους πολίτες – ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόβλεψη στο νομοσχέδιο. Δεν τίθεται θέμα καμίας κατάργησης, είτε υποβάθμισης των βρεφονηπιακών σταθμών. Τι κάνει το νομοσχέδιο αυτό; Με απλά λόγια να το πούμε. Κάνει δύο κυρίως πράγματα, μεταξύ πολλών άλλων που προβλέπει. Το πρώτο είναι να ενσωματώνει στον πυρήνα των δήμων τη λειτουργία όλων αυτών των επιμέρους οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, βρεφονηπιακών σταθμών κλπ, ούτως ώστε να υπάρχει καλύτερος έλεγχος και πιο σωστή λειτουργία και εξοικονόμηση πόρων – κάτι το οποίο δεν το ψήφισε η Αντιπολίτευση, όχι μόνο η Αξιωματική – για να υπάρχει ακόμη καλύτερος έλεγχος, εποπτεία, πιο άμεση χρηματοδότηση, καλύτερη λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών, των ΚΔΑΠ, των σχολικών επιτροπών. Με λίγα λόγια, δεν καταργείται τίποτα από βρεφονηπιακούς σταθμούς, από ΚΔΑΠ κ.ο.κ. Ίσα-ίσα, θα υπάρχει ακόμα καλύτερη λειτουργία τους μέσω της κεντρικής λειτουργίας των δήμων. Το δεύτερο που κάνει το νομοσχέδιο αυτό – το οποίο επίσης δεν ψήφισε η Αντιπολίτευση, όχι μόνο η Αξιωματική – είναι μια σειρά από κινήσεις, με τις οποίες οι πολίτες θα ενημερώνονται για τα πεπραγμένα των δήμων. Θα υπάρχει, δηλαδή, λογοδοσία, δημόσια ενημέρωση, Γιατί, ξέρετε, είμαστε σε μια περίοδο, σε συνέχεια όσων χρημάτων δόθηκαν την προηγούμενη τετραετία, και ενόψει, μάλιστα, και των εκλογών που έχουμε την Κυριακή, που η Κυβέρνηση δίνει περισσότερα χρήματα από ποτέ – που ήδη έχει δώσει αρκετά – στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Γιατί αξίζει αυτό στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Περισσότερα χρήματα σε Περιφέρειες. Πάνω από οκτώ δισεκατομμύρια ευρώ θα δοθούν στις Περιφέρειες. Τα χρήματα που έχουν δοθεί και υλοποιούνται έργα, όπως το πρόγραμμα «Τρίτσης», τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων. Υπάρχει, λοιπόν, ανάγκη οι πολίτες να ξέρουν πώς χρησιμοποιούν οι δήμοι τα χρήματα αυτά, πού πηγαίνουν τα χρήματα αυτά, πόσο γρήγορα απορροφώνται, πώς προχωράνε τα έργα, πώς προχωράει η αστυνόμευση στις πόλεις ως προς τη λειτουργία της δημοτικής αστυνομίας, πόσα πρόστιμα επιβάλλονται, πώς προχωράνε κινήσεις άλλες. Θυμάστε τις συζητήσεις που κάναμε περί φυσικών καταστροφών. Αυτά, λοιπόν τα δύο που είπαμε, η Αντιπολίτευση δεν τα ψήφισε και όλα τα υπόλοιπα που έχει το νομοσχέδιο. Και αντί να έρθει τις θετικές κινήσεις να τις ψηφίσουμε όλοι μαζί, δημιουργεί και fake news, στη λογική της ιδιωτικοποίησης του νερού, στη λογική της κατάργησης του 8ωρου. Συνεχίζει, δηλαδή, από εκεί που το άφησε προεκλογικά, συνεχίζει και μετεκλογικά.
Π. ΜΙΧΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αύριο μεταβαίνει στην Αλβανία ο Υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης. Στις 16 του μηνός ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στα Τίρανα για τη διαδικασία του Βερολίνου, όπου τετ α τετ με τον κ. Ράμα, τον Πρωθυπουργό της Αλβανίας. Υπάρχει κάποια κινητικότητα, κάποια θετική εξέλιξη στην υπόθεση Μπελέρη; Έχουν λίγο αμβλυνθεί οι γωνίες στα διμερή όπου υπάρχει κακό κλίμα; Εννοώ Ελλάδας – Αλβανίας.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είναι ούτε ο ρόλος μου ούτε, νομίζω, έχει κάποιο νόημα να κάνω προβλέψεις. Εγώ θα πω ότι η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης, η θέση του Έλληνα Πρωθυπουργού, για το θέμα του Φρέντι Μπελέρη, είναι αδιαπραγμάτευτη. Και είναι μία θέση η οποία υπηρετεί τους στοιχειώδεις κανόνες σεβασμού στο Κράτος Δικαίου. Έχουμε έναν νόμιμα εκλεγμένο δήμαρχο, ο οποίος δεν έχει ορκιστεί. Σε αυτό δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω σε καμία περίπτωση. Ελπίζουμε, έστω και μετά από αυτό το αρκετά, νομίζω, χρονικό διάστημα, αυτό να γίνει περισσότερο σαφές συνολικά από την άλλη πλευρά, γιατί εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, ό,τι προβλέπεται σε όλα τα επίπεδα, όπως έχουμε κάνει αρκετά και σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και σε επίπεδο Ευρωκοινοβουλίου και σε όλες τις διμερείς συναντήσεις και του Πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη, και του Υπουργού Εξωτερικών, του κ. Γεραπετρίτη, για τον Φρέντι Μπελέρη και τα αυτονόητα δικαιώματά του.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Κυβέρνηση και εσείς προσωπικά, πρόσφατα αναφερθήκατε σε πανηγυρικό σχεδόν τόνο στην εκκένωση καταλήψεων σε διάφορες περιοχές της χώρας. Στην Κρήτη όμως, ένας εκ των Αστυνομικών που συμμετείχε στην εκκένωση της κατάληψης «Ευαγγελισμός», στο Ηράκλειο Κρήτης, διεξάγεται σε βάρος του ΕΔΕ για μία ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η οποία πραγματικά είχε χυδαίους χαρακτηρισμούς και μία πολεμική, να το πω έτσι, ρητορική. Μάλιστα, σύμφωνα με την Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης χακαρίστηκε και ο συγκεκριμένος αστυνομικός και μυστηριωδώς όλοι οι αστυνομικοί που συμμετείχαν στην επιχείρηση και κάνανε αντίστοιχες αναρτήσεις. Θέλω, λοιπόν, να σας ρωτήσω, μήπως υπάρχει ακόμη κάτι σκοτεινό μέσα στην Ελληνική Αστυνομία και θα κάνετε κάτι γι’ αυτό; Και μήπως αυτές τις συμπεριφορές μίσους τις ενθαρρύνει και η ρητορική της Κυβέρνησης στο συγκεκριμένο ζήτημα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι δύο διαφορετικά θέματα. Το ένα θέμα έχει να κάνει με την τήρηση της νομιμότητας, την εφαρμογή του νόμου, την απελευθέρωση χώρων που ανήκουν σε φοιτητές και καθηγητές, ιερών χώρων εκπαίδευσης, από παραβατικούς, «μπαχαλάκηδες» και πάσης φύσεως ανθρώπους οι οποίοι πιστεύουν ότι είναι υπεράνω του νόμου και τους ανήκουν όλα αυτά. Η απελευθέρωση των χώρων αυτών θα συνεχίσει να γίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα, αλίμονο εάν δεν συνεχιζόταν. Και σας μιλάω, τώρα, όχι μόνο ως Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, αλλά και ως απόφοιτος δημοσίου πανεπιστημίου που έχασε δύο εξάμηνα, επειδή κάποιοι ήθελαν να κάνουν καταλήψεις και θεωρούσαν ότι το Πανεπιστήμιο τους ανήκει. Αυτές οι εποχές έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Νομίζω ότι η μόνη κριτική που είναι σωστή να γίνεται στην Κυβέρνηση και έτσι θα έπρεπε να γίνεται, από κει και πέρα ο καθένας κάνει και λέει ό,τι θέλει, είναι πότε θα γίνουν οι επόμενες εκκενώσεις δημόσιων χώρων. Οι χώροι αυτοί ανήκουν σε όλους τους φοιτητές και σε όλους τους καθηγητές, τελεία και παύλα. Υπάρχουν συγκεκριμένες νομοθετικές προβλέψεις, δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο, ούτε για τις Αρχές, ούτε για την Αστυνομία, να μην κάνει τη δουλειά της. Και την κάνει και είναι σημαντικό ότι έχουμε αυτές τις ειδήσεις. Και δεν θα έπρεπε καν να είναι ειδήσεις, κατά τη γνώμη μου, αλλά, δυστυχώς, σε μία χώρα που είχαμε παρεξηγήσει την έννοια του ασύλου και είχε καταντήσει να είναι άσυλο ανομίας, πραγματικά και το αυτονόητο, δυστυχώς προβάλλεται. Τώρα, συμπεριφορές μεμονωμένες κρατικών λειτουργών, αστυνομικών σε αυτή την περίπτωση, προφανώς ελέγχονται. Και όταν υπάρχει κάποια, είτε παραβίαση κάποιας διάταξης, είτε υπάρχει κάποια αντιθεσμική παράνομη συμπεριφορά, γι’ αυτό όπως είπατε διεξάγονται έρευνες και όταν οι έρευνες αυτές οδηγούνται σε κάποια πορίσματα, προφανώς επιβάλλονται και οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Αλλά, δεν σημαίνει ότι επειδή μπορεί να συμβαίνουν ορισμένες μεμονωμένες συμπεριφορές, θα ακυρωθεί το αυτονόητο για την ύπαρξη της Δημοκρατίας μας που είναι η εφαρμογή του νόμου, ούτε ότι θα μηδενίσουμε τις προσπάθειες της Ελληνικής Αστυνομίας, ούτε ότι θα «τσουβαλιάσουμε» το σύνολο των γυναικών και των ανδρών της Ελληνικής Αστυνομίας ή συνολικά των σωμάτων ασφαλείας, θα τους βάλουμε σε μια κατηγορία ανθρώπων οι οποίοι δρουν με αντιθεσμικό ή αντιδεοντολογικό τρόπο. Γιατί δεν ισχύει αυτό. Αυτά τα περιστατικά που περιγράφετε, εφόσον αποδειχθούν ότι συνέβησαν όπως συνέβησαν, δεν είναι ο κανόνας, είναι η εξαίρεση και πρέπει, βέβαια, προφανώς να επιβληθούν, εφόσον αποδειχθεί και εφόσον υπάρχει τέτοια Απόφαση, οι προβλεπόμενες κυρώσεις.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Πάντως, εάν μου επιτρέπετε, δεν ήταν και τόσο μεμονωμένες, ήταν πολλαπλά τα κρούσματα, απλά έχουμε μία ΕΔΕ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όσες ήταν και όσες αποδειχθεί ότι ήταν, ό,τι προβλέπει ο νόμος πρέπει να εφαρμοστεί. Ούτε πρέπει να πανηγυρίζουν οι αστυνομικοί, ούτε πρέπει να εκδηλώνουν, ας πούμε, σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις επιτυχίες τους. Προφανώς, ό,τι προβλέπει ο νόμος πρέπει να εφαρμόζεται, δεν το συζητάμε αυτό. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να επιστρέψουμε σε εποχές, όπου τα πανεπιστήμια είχαν μέσα, στέκια αυτοδιαχειριζόμενα, κυλικεία τα οποία τα διαχειρίζονταν κάποιες ακραίες ομάδες. Αυτά είναι αδιανόητα πράγματα. Δηλαδή, θέλουμε να κάνουμε πάλι τις συζητήσεις που κάναμε για πάρα πολλά χρόνια, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος προχωρούσε. Εδώ πρέπει να μιλάμε για περισσότερη χρηματοδότηση στην Παιδεία, που έχουμε περισσότερη χρηματοδότηση και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το πώς θα «τρέξουν» ακόμη πιο γρήγορα προγράμματα για τους φοιτητές, για το δημόσιο πανεπιστήμιο συνολικά, για το δημόσιο σχολείο συνολικά και βέβαια και για τη συζήτηση που θα κάνουμε, όταν έρθει η ώρα και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αυτή για μένα είναι η συζήτηση, στην εποχή που υπάρχει και έχει μπει στον δημόσιο διάλογο και προχωράει τόσο γρήγορα η τεχνητή νοημοσύνη.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά, καταδικάζετε, ωστόσο, τη ρητορική μίσους, όπως αυτά τα παραδείγματα; Γιατί από τη μία δεν ακούμε περίφραστη καταδίκη από την Κυβέρνηση και από την άλλη και τώρα, ενόψει αυτοδιοικητικών, ζητάτε από τους πολίτες να καταδικάσουν κόμματα και σχηματισμούς που έχουν ακριβώς αυτήν τη ρητορική.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς καταδικάζουμε. Προφανώς καταδικάζουμε και λέμε ότι όταν υπάρχει κάτι το οποίο ξεφεύγει από αυτό το οποίο πρέπει να κάνει ένας δημόσιος λειτουργός, εν προκειμένω ένας αστυνομικός, πρέπει να επιβάλλονται οι κυρώσεις. Και η καταδίκη είναι δεδομένη. Αλίμονο εάν δεν καταδικάζαμε ρητορική μίσους. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο αντίθετο παράδειγμα ή κάποια αντίθετη περίπτωση που να δείχνει ότι η Κυβέρνηση αυτή ενθαρρύνει τέτοια περιστατικά, σε καμία περίπτωση. Σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις έχει επιβληθεί ο νόμος. Εγώ, λέω, όμως, να μην «τσουβαλιάζουμε» και να μη γενικεύουμε.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και μία ακόμη ερώτηση: οι «Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα» καταγγέλλουν πως το ελληνικό Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου ανέστειλε την πρόσβαση δημοσιογράφων στις ελληνικές προσφυγικές δομές, μέχρι νεωτέρας. Ζητούν άρση του εμπάργκο και χαρακτηρίζουν την κίνηση παρακώλυσης του δικαιώματος στην ενημέρωση και στο δημοσιογραφικό έργο. Έχει κάποιο λόγο η Κυβέρνηση να μη θέλει δημοσιογράφους να πάνε στη Σάμο, στη Λέσβο, στην Χίο;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν έχει κανέναν λόγο απολύτως και δεν υπάρχει κανένα θέμα γενικής απαγόρευσης. Αυτό το οποίο μας ενημερώνει το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου είναι ότι λόγω αυξημένων εισόδων στα Κέντρα αυτά, αλλά παρά το γεγονός αυτό η κατάσταση παραμένει ακόμη ελεγχόμενη, για να μην υπάρχει καμία παρεξήγηση, θα υπάρχει μία διαδικασία εισόδου με ραντεβού με τους δημοσιογράφους, οι οποίοι θα έχουν προφανώς πρόσβαση για να κάνουν τη δουλειά τους, για λόγους ασφαλείας και τήρησης των πρωτοκόλλων. Γιατί έχει αλλάξει εντελώς η κατάσταση, το status των ανθρώπων οι οποίοι βρίσκονται στις δομές αυτές. Θα υπάρχει, μάλιστα, και σχετική ενημέρωση, συνολική από το Υπουργείο, για να εξυπηρετούνται οι συνάδελφοί σας.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μια και μιλήσαμε περί μεταναστευτικού, ποιο είναι το σχόλιό σας για τη δήλωση του κυρίου Γεωργιάδη, σχετικά με πιθανούς Αρμένιους μετανάστες από το Ναγκόρνο Καραμπάχ;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, η γενική μεταναστευτική πολιτική της χώρας είναι δεδομένη, έχει να κάνει με την εφαρμογή όλων όσων έχουμε πει και όσον βλέπουμε καθημερινά, τη φύλαξη των συνόρων μας, έχουμε απαντήσει, μάλιστα, και στα περί ελληνοποιήσεων και νομιμοποιήσεων, απορρίπτοντας κάθε τέτοια περίπτωση και καλό είναι να δούμε τις επόμενες κινήσεις. Υπάρχουν κάποιες διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες έχουν γίνει κατά καιρούς. Εγώ δεν έχω κάποια επίσημη ενημέρωση για το συγκεκριμένο θέμα που με ρωτάτε, οπότε καλό είναι να περιμένουμε τις κινήσεις, οι οποίες θα γίνουν από το αρμόδιο Υπουργείο. Αλλά επειδή τίθεται συνεχώς το ερώτημα, αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζει και η χώρα μας μια κατάσταση αυξημένων ροών, αλλά επειδή υπάρχει εθνική πολιτική, η οποία εφαρμόζεται εδώ και κάποια χρόνια, φύλαξης των συνόρων, πάντοτε με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, πολύ πιο γρήγορης απονομής ή μη ασύλου με γρήγορη εξέταση των αιτήσεων, δεν έχουμε το πρόβλημα που έχουν άλλες χώρες. Οποιαδήποτε, όμως, γενική ή οποιαδήποτε πρόθεση ή διάθεση ελληνοποιήσεων ή νομιμοποιήσεων δεν υπάρχει από την ελληνική Κυβέρνηση. Να το κάνουμε σαφές.
Ευχαριστώ πολύ.